Vajon tényleg igaz, hogy a földesúrnak joga volt a kedvére való jobbágylányok szüzességét elvenni, ha azok megházasodtak?
Az első éjszaka jogának még neve is van: ius primae noctis. Latinul, ahogy egy igazi jogtörténeti fogalomhoz illik. Pedig a dolog nem más, mint legenda.
Az első éjszaka joga valójában több szempontból is képtelenség. Ha belegondolunk a katolikus egyház mindent átható középkori hatalmába, és hozzátesszük mindazt, amit az egyház a házasság szentségéről tanít, könnyen beláthatjuk, hogy ilyen jog leírva soha nem létezhetett a keresztény középkorban. A katolikus tanítás szerint egy nő legfőbb erénye a szüzessége, ami kizárólag a férjet illette. Ráadásul az urak és a jobbágyok között olyan hatalmas szakadék tátongott, ami lehetetlenné tette, hogy egy ilyen szexuális kapcsolatot törvénybe foglaljanak.
Valami eredete mégis kell hogy legyen a dolognak, ha már ennyire beivódott a köztudatba.
Ha ennyire bizonytalan az első éjszaka jogának eredete, valóságtartalma, akkor miért vált mégis ennyire elterjedtté? A felvilágosodás írói a ludasak a történetben, többek között Voltaire, aki a sötét középkor jobbágyi kiszolgáltatottságát akarta ezzel a rémmesével szemléltetni. Később Mark Twain is átveszi, sőt megjelenik az opera világában: például a Figaró házasságában vagy a Don Giovanniban. Innen aztán egyenes út vezet a közgondolkodáshoz.
További olvasnivalót a honlapomon vagy a facebook oldalamon találsz.
Nézd meg, hogyan készülhetsz velem a 2017-es új történelem érettségire!